Top 10 grootste kantoorergernissen

Top 10 grootste kantoorergernissen

Top 10 grootste kantoorergernissen

Zoals de volwassenen die we zijn bevinden we ons dagelijks op de werkvloer om onze broodnodige centen te verdienen. Het kantoor biedt uiteraard ruimte om te werken, zo af en toe te lachen, maar ook zeker om je te wanen in kwellingen die heersen op de werkvloer. Wij zijn opzoek gegaan naar de grootste ergernissen op kantoor en hebben hier een top 10 van gemaakt. Kan jij relativeren?

  1. Verantwoordelijkheden vermijden
    Het ontlopen van afspraken en verantwoordelijkheden is een van de grootste ergernissen op kantoor. Zo stoort een merendeel van de mensen zich aan collega’s die hun deadlines niet nakomen. Stiptheid en betrouwbaarheid zijn eigenschappen die op dat moment ver te zoeken zijn, net als die ene collega wanneer de deadline nadert.
  2. Slechte hygiëne en geur
    De meeste werknemers geven de voorkeur aan een schone werkomgeving, maar dit geldt ook voor de fysieke toestand van collega’s. De concentratie is ver te zoeken wanneer je naast een collega zit die een parfumbad beschouwd als een volwaardige douche of besluit direct achter het bureau te kruipen na een hardloopsessie.
  3. Te laat komers
    De tijd onderschatten is menselijk en overkomt iedereen, maar niet wanneer dit met regelmaat gebeurd. We kennen allemaal de collega, die in vergelijking met de rest van de wereld, in een andere tijdsdimensie leeft en er een sport van heeft gemaakt om nooit op tijd te komen. De smoesjes raken op, net als ons geduld.
  4. Roddelen
    Praten achter andermans rug om is een slechte eigenschap waar veel collega’s zich schuldig aan maakt. Pak kwaadsprekers aan of distantieer je. Roddelen hoort thuis op de middelbare school, een periode die we allemaal ontgroeid zouden moeten zijn.
  5. Luid praten of telefoneren
    Je toon verhogen is geheel acceptabel wanneer jij je bevindt in een dansclub met een geluidssterkte boven de 90 decibel of naar je buren roept drie blokken verder. Maar luid praten is zelden nodig binnen de werkomgeving en het belemmert enkel de concentratie van collega’s.
  6. Fouten niet toegeven
    Fouten maken hoort in de cirkel des levens en we worden er wijzer van. Bovendien kijken we op naar mensen die hun vergissingen durven toe te geven. Afgezien daarvan zijn er een hoop collega’s die dit niet doen, tot grote frustratie en ergernis van hun collega’s.
  7. Geen helpende handen bij bevoorrading of opruiming
    Ben jij een van de weinige personen op kantoor die het printpapier aanvult of de vaatwasser inruimt? Er zijn genoeg mensen die hetzelfde leed met je delen en de zooi opruimen achter collega’s die zelf weinig initiatief tonen om de handen uit de mouwen te steken.
  8. Enkel communiceren via de mail
    In plaats van rechtstreekse communicatie geven veel collega’s toch de voorkeur aan de mail. Waarom communiceren via digitale brieven wanneer je collega naast je zit?
  9. Teveel irrelevante gespreksonderwerpen
    We hebben nooit gezegd dat de werkvloer geen ruimte biedt voor sociale interacties. We zijn allemaal niet vies van gezelligheid op kantoor, maar er moet ook ruimte zijn voor serieuze werkzaamheden. Ondertussen doe je krampachtig je best om geïnteresseerd te lijken in het zoveelste verhaal van jouw collega over haar dochter die zegeviert in wiskunde A.
  10. Onafgebroke rookpauzes
    Alhoewel menig mens zich bewust is van de consequenties van roken, gaan we niet toespitsen op de gezondheidsrisico’s. We hebben het over de collega die elk halfuur een rookpauze inlast om alle werkdruk eruit te paffen. Er is niks mis met een rookpauze om de zoveel tijd, maar houd het eerlijk tegenover de niet-rokers die zelfs de lunch niet doorbetaald krijgen.