Kwaliteit in de schoonmaak

Kwaliteit in de schoonmaak

Het meten van de kwaliteit in de schoonmaakbranche is zo oud als het schoonmaakvak zelf. De meetsystemen zijn steeds professioneler en worden continu verder ontwikkelt. Zolang als het schoonmaakvak bestaat, wordt de kwaliteit gemeten in en rondom de panden door een kwaliteits- inspecteur. Aan de hand van een hierdoor ontwikkeld kwaliteitsmeetsysteem kan men de kwaliteitsnormen vaststellen en de kwaliteit controleren. De meeste van deze inspecties worden alleen met visueel gedaan. Dus wat voor beeld krijgen we dan van de kwaliteit als we het alleen visueel doen, nadat de schoonmakers weg zijn? Neem een koffiezetapparaat, het lijkt of deze schoon is aan de buitenkant. Maar wanneer je deze open maakt zit er schimmel en smurrie. Maar de klant ziet alleen schone buitenkant en die krijgt de vertrouwde gedachte. Het oogt schoon en het ruikt lekker dus dan is het ook schoon! Hoe het er werkelijk uitziet en hoe er wordt schoongemaakt doet er niet zoveel toe. Terwijl de hygiëne ver te zoeken is en de bacteriën in overvloed aanwezig zijn. Door het slechte inspecteren en de slordigheid van de schoonmaak lijdt dit echter vaak tot een vies vervuilde omgeving dat niet zichtbaar is. Daardoor ontstaat er meer ziekteverzuim omdat het personeel vaker bacteriën oploopt waar men ziek van wordt. Als dit probleem goed wordt aangepakt zal dit het ziekteverzuim ook aanzienlijk terugbrengen en zal dit ook weer kostenbesparend zijn voor de klant.

Wil de klant weten of het schoon lijkt? Of wil de klant weten of het ook echt schoon is! In de tijd dat ik werkzaam ben in de schoonmaakbranche heb ik dingen gezien die niet blijken te zijn wat het lijkt. Er zijn plekken waar ik ben geweest waar het hele kantoor en de toilet ruimtes er spic en span uitzagen op het eerste gezicht, maar waar het zo smerig bleek te zijn dat je er misselijk van werd! De schoonmakers laten het zichtbaar schoon achter maar dat is gezichtsbedrog, in werkelijkheid is het zeker niet schoon en is alles maar snel snel snel gedaan. Dit komt ook mede door de lage prijzenmarkt waarbij schoonmakers soms maar 30 seconden hebben om een toilet schoon te maken. Iets wat onmogelijk is maar het toch moet gebeuren anders maakt het schoonmaakbedrijf er verlies op. De klant wilt graag zo goedkoop mogelijk een schoon en fris gebouw. Maar heb je dat dan gekregen? Nee! Goedkoop is vaak duurkoop, en dat geldt ook zeker in de schoonmaakbranche.

Add Comment